Mieszkasz w Gminie Mrozy, a nie jesteś zameldowany? Zamelduj się!
Meldunek to z jednej strony obowiązek prawny, a z drugiej to korzyści zarówno dla mieszkańców jak i gminy. Według obowiązujących przepisów, każdy obywatel Polski musi posiadać adres zameldowania. Choć kilkakrotnie planowano zniesienie obowiązku meldunkowego, za każdym razem ostatecznie wycofywano się z tego zamiaru. Wbrew często spotykanej opinii, obowiązek meldunkowy nie został również zniesiony z usunięciem rubryki adresu zameldowania z obecnej wersji dowodu osobistego.
Meldunek w faktycznym miejscu zamieszkania może znacznie ułatwić nam życie. Przede wszystkim można aktywnie uczestniczyć w życiu lokalnej społeczności i mieć wpływ na jej rozwój.
Podatki mieszkańca wracają do budżetu gminy. Im więcej jest pieniędzy, tym więcej inwestycji potrzebnych mieszkańcom można zrealizować.
Zyskują też rodziny wielodzietne, które mogą korzystać z wielu zniżek w ramach Programu „Mrozy dla Rodziny 3+”.
Zyskuje też sołectwo, w którym mieszkamy. Im więcej zameldowanych mieszkańców w danym sołectwie, tym wyższa kwota do wydania w ramach funduszu sołeckiego.
Gmina z kolei, mając dokładne dane o liczbie mieszkańców, może jeszcze lepiej planować poszczególne etapy rozwoju oraz odpowiadać na potrzeby mieszkańców. W miarę precyzyjne dane o liczbie mieszkańców pozwalają lepiej zaplanować ilość oddziałów w poszczególnych szkołach, opiekę przedszkolną, dowozy do placówek oświatowych, zajęcia kulturalne i sportowe.
Jeśli jesteśmy właścicielami dwóch lub więcej domów albo mieszkań nie musimy być zameldowani w żadnym z nich – równie dobrze przez całe życie możemy posiadać meldunek w mieszkaniu rodziców, oczywiście - jeżeli rzeczywiście tam mieszkamy. Zakup nowego mieszkania nie zobowiązuje nas do konieczności meldowania się w nim i tym samym do konieczności zmiany dokumentów. Meldujemy się tylko tam, gdzie obecnie mieszkamy. W związku z tym jeśli kupujemy nowy dom lub mieszkanie, mamy obowiązek zmiany meldunku dopiero wtedy, gdy się do niego przeprowadzimy.
Proces zameldowania jest bezpłatny i bardzo prosty.
Zameldować można się osobiście w urzędzie, gdzie upoważniony pracownik służy pomocą przy wypełnianiu formularzy lub przez internet za pośrednictwem plaformy e-PUAP.
Dopełnić obowiązku meldunkowego można również przez pełnomocnika. Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny wykonują obowiązek meldunkowy za osoby, które:
- nie mają zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat),
- mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).
Kiedy się zameldować na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące:
- najpóźniej w 30. dniu od przybycia do miejsca zamieszkania,
- jeśli mieszkasz na stałe pod konkretnym adresem — zamelduj się na pobyt stały,
- jeśli mieszkasz tymczasowo pod innym adresem niż adres twojego zameldowania i będziesz tam mieszkać dłużej niż 3 miesiące (ale nie chcesz zmieniać obecnego adresu zameldowania) — zamelduj się tam na pobyt czasowy.
Jeśli jesteś właścicielem lub masz inny tytuł prawny do mieszkania, w którym chcesz się zameldować — przynieś do wglądu jeden z następujących dokumentów, który to potwierdzi, na przykład:
- umowa cywilnoprawna, na przykład umowa najmu,
- odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej,
- decyzja administracyjna,
- orzeczenie sądu,
- dokument tożsamości: dowód osobisty lub paszport.
Jeśli nie jesteś właścicielem i nie masz też innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować — przynieś do wglądu:
- dokument, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu,
- dokument tożsamości: dowód osobisty lub paszport.
Na formularzu zgłoszenia pobytu podpisuje się i potwierdza pobyt właściciel lub inny podmiot, który ma tytuł prawny do lokalu.
Dokonując zameldowania na pobyt stały – jest się automatycznie wymeldowanym z poprzedniego miejsca zameldowania.
Urzędnik po dokonaniu zameldowania wyda zaświadczenia o zameldowaniu:
- na pobyt stały — jest bezpłatne (wydawane z urzędu),
- na pobyt czasowy — kosztuje 17 zł (wydawane na wniosek).
Zapraszamy do meldowania się w Gminie Mrozy!